Blog: Gastvrij met halfgesloten deuren

Gepubliceerd op: 3 juni 2020 11:39

Gastvrij met halfgesloten deuren Bibliotheek Emmen

Gastvrijheid, hartelijkheid en warmte zit de bibliotheken in het bloed. Nu dat allemaal nog maar beperkt mogelijk is, voelt het een beetje alsof er een gat in ons DNA is geslagen.

Datgene wat we dagelijks uitdragen is ineens weggevallen. Het heeft voor mij persoonlijk best een tijdje geduurd voordat dat door begon te dringen. Ook nu we al zes weken gesloten zijn, denk ik nog dagelijks aan veel van onze klanten en bezoekers.

Mevrouw E.

Zo schiet mevrouw E. regelmatig door mijn gedachten. Zij komt normaal gesproken meerdere keren per week in de Bibliotheek en is een regelmatige bezoeker van onze activiteiten. Ik weet dat ze alleen woont sinds haar man 7 jaar geleden is gestorven. Nu niet alleen de bezoekjes aan de bieb, maar ook de wekelijkse kerkdienst wegvalt, vraag ik me af hoe het met haar gaat. Redt ze het alleen? Komt de hulp nog? Krijgt ze de boodschappen nog gedaan, of is ze bang om erop uit te gaan? Ik besluit haar te bellen.

‘Wat prachtig dat je me belt’

‘Ach Leanne, wat prachtig dat je me belt! Hoe gaat het met je?’ We hebben een kort gesprekje over hoe alles wat vertrouwd was, ineens anders werd. De coronabeperkingen maken het leven niet leuker, maar op zich gaat het goed met haar. Ik vraag mevrouw of ze bang is om corona op te lopen. ‘Welnee’, roept ze, ‘dagelijks een blokje om, als je maar opmerkzaam bent!’ Mevrouw E. heeft nog voldoende te lezen zegt ze, ze hoeft voorlopig nog geen gebruik te maken van onze afhaalservice. We hangen weer op, en zijn blij van elkaar te horen dat het goed gaat.

Afhaalservice

Sinds we zijn begonnen met de afhaalservice voor gereserveerde boeken, hebben mijn collega’s en ik nog veel meer van onze klanten gesproken. Ze zijn allemaal even enthousiast als we bellen, en halen vaak liever gisteren dan vandaag hun boeken op. Hoewel we proberen de gesprekjes kort te houden, valt dat vooral in de eerste weken niet mee. Met name de oudere klanten hechten erg veel waarde aan een sociaal onderonsje. Het voelt goed dat we iets kunnen betekenen en elke keer leg ik de telefoon voldaan neer.

Gastvrij met halfgesloten deuren

Nu we voorlopig nog niet volledig open zullen gaan, gaan we verder met de diensten zoals we die nu ook aanbieden. Het allerliefst staan we weer met open armen klaar voor niet alleen onze klanten, maar ook alle overige bezoekers. Ik hoop dat daar gauw een nieuw soort ‘normaal’ voor mogelijk zal zijn. Tot die tijd hebben we in ieder geval al een nieuw soort gastvrij gevonden; gastvrij met halfgesloten deuren.

Leanne Bating

Floormanager Bibliotheek Emmen