Bibliotheek Nieuw-Amsterdam geopend

Gepubliceerd op: 11 december 2020 16:15

Vrijdagmiddag werd het grondig vernieuwde voormalige deel van verzorgingshuis Oldersheem officieel geopend. Dit gebeurde door de nieuwe naam via een filmpje te onthullen. Vanwege de beperkende RVIM maatregelen vond deze opening in kleine kring plaats.

Vertegenwoordigers van o.m. de gemeente, Lefier – eigenaar van het pand – de bouwers en huurders van het nieuwe onderkomen waren aanwezig bij de onthulling van de nieuwe naam ‘De Veurkamer’.

‘De Veurkamer’

In de afgelopen maanden konden de inwoners van Nieuw-Amsterdam - Veenoord namen indienen. Dat leverde maar liefst 34 reacties op. De gekozen naam werd bedacht door Tiens Eerenstein, inwoner van Nieuw-Amsterdam.

De ‘Veurstreek’ en ‘Naor veuren gaon’ zijn bekende begrippen in het Tweelingdorp en hier sluit de nieuwe naam heel mooi bij aan. Daarbij zien de bibliotheek en het dorpshuis zichzelf als een ‘huiskamer van het dorp’, waar het mogelijk is gezellig bij elkaar te komen, een kopje koffie te drinken en de krant te lezen.

Voorgeschiedenis

De bouw van deze nieuwe bibliotheek en dorpshuis kent een lange voorgeschiedenis. Al aan het begin van deze eeuw werd er gesproken over nieuwbouw, samen met partners. Bijna gooiden nieuwe bezuinigingen in 2019 weer roet in het eten, maar uiteindelijk werden in februari 2020 toch de handtekeningen gezet.

Financiën

Door een forse gift van € 150.000 vanuit het Europese subsidieprogramma LEADER Zuidoost-Drenthe werd het mede mogelijk om het dorpshuis helemaal nieuw in te richten. Ook de bibliotheek is weer helemaal bijdetijds ingericht, mede gefinancierd uit de overdracht van het oude pand aan de gemeente.

Rondleiding

De geplande open dag voor de inwoners kan vanwege corona niet doorgaan. Maar om toch iedereen de kans te geven een kijkje te nemen in het verbouwde pand wordt er een filmpje gemaakt. Hierin wordt een rondleiding gegeven door het hele pand. Deze is binnenkort op de websites van het dorpshuis, de bibliotheek en de gemeente te vinden.

Opening Nieuw-Amsterdam

Bekijk foto impressie