Opening Geheugenkabinet

Gepubliceerd op: 8 juli 2021 15:24

Deze week werd het Geheugenkabinet geopend door Guido Rink in de Bibliotheek in het centrum van Emmen. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar het geheugen. Samen met het lokale (zorg)netwerk bieden we boeken, spellen en binnenkort ook activiteiten aan.

Het Geheugenkabinet

Uit onderzoek blijkt dat het geheugen afneemt vanaf het 59ste levensjaar. Anno 2021 is meer dan de helft van de Nederlandse bevolking 50+ en zijn er steeds meer mensen die vragen hebben over het geheugen of er problemen mee krijgen. Voor al deze mensen is er nu Het Geheugenkabinet. Een fysiek laagdrempelige plek in de bibliotheek waar een actuele selectie aan uitleenmaterialen (informatie- en ervaarmaterialen), informatie van lokale organisaties en denk – en doeprogrammering rondom begrijpen, trainen en stimuleren van het eigen geheugen of het geheugen van een naaste. Het Geheugenkabinet heeft een informatieve functie om alle bezoekers de juiste informatie te kunnen geven en ze door te verwijzen naar de juiste plek.

Samenwerking met zorggroep de Hooimijt

In Emmen was al een aantal jaren een dementheek actief. Deze dementheek, beschikbaar voor de hele gemeente Emmen, was opgezet door Sienie Fischer van Zorggroep De Hooimijt en
gevestigd in het oude kantongerecht in Emmen. Doordat de Bibliotheek meer openingsuren kan bieden en laagdrempelig is, is er overgegaan tot een samenwerking tussen beide organisaties. De Hooimijt heeft haar huidige collectie in bruikleen aan de bibliotheek gegeven en deze is verder aangevuld met materialen van de Bibliotheek. Ook in de programmering zal De Hooimijt mee gaan draaien door bijv. het geven van cursussen voor mantelzorgers. Daarnaast zullen ook andere organisaties betrokken worden om een uitgebreid scala aan informatiemogelijkheden te bieden voor iedereen in Emmen die te maken krijgt met dementie of andere geheugenproblemen.

De foto is gemaakt tijdens de opening van het Geheugenkabinet. Wethouder Guido Rink heeft samen met Sienie Fischer van zorggroep De Hooimijt de materialentafel in de centrale Bibliotheek onthuld.

Meer informatie over het Geheugenkabinet