Hulp bij bankzaken bij het bankinformatiepunt

Gepubliceerd op: 12 maart 2024 09:25

Online je weg vinden, bankzaken via je computer regelen en veilig bankieren. Uit onderzoek van De Nederlandse Bank is gebleken dat zo’n 2,6 miljoen Nederlands niet volledig zelfstandig hun bankzaken digitaal kunnen regelen. Nederlandse banken bieden extra hulp en ondersteuning aan op dit gebied. Ook in Facet wordt aandacht besteed aan dit onderwerp.

Sinds dit jaar bestaat het bankinformatiepunt. Het punt is onderdeel van een landelijke proef van het ‘Toegankelijk Bankieren’ programma van banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlands Vereniging van Banken. Het is een initiatief van ABN AMRO, ING en Rabobank in samenwerking met bibliotheken en maatschappelijke organisaties.

Vanaf maandag 8 april is het Bankinformatiepunt bij Facet Emmen-centrum geopend. Elke maandag kunnen inwoners van 13.30 uur tot 15.30 uur bij het Bankinformatiepunt langskomen om algemene vragen te stellen over dagelijkse bankzaken, de digitale dienstverlening van banken, uitleg te ontvangen over betalen en de juiste informatie vinden. Een getrainde vrijwilliger (vaak een gepensioneerde bankmedewerker) is aanwezig om iedereen te helpen.

Naast het bankinformatiepunt gaat Facet later ook workshops geven. Hier leren mensen hoe ze dagelijkse bankzaken moeten regelen. Het maakt tijdens de workshop niet uit bij welke bank de deelnemer klant is, iedereen is welkom. De doelen van dit programma bestaan uit het zelfstandig uitvoeren van bankzaken door de doelgroep en tevredenheid onder de doelgroep over betalingsverkeer.

Na de zomer wordt de proef geëvalueerd. Daarna wordt er gekeken of, en hoe het bankinformatiepunt in de toekomst voortgezet kan worden. De samenwerking tussen de openbare bibliotheek en banken zorgt voor een toekomst waarin iedereen digitaal goed mee komt.