Opening nieuwe Roeg! Hoek en Zadenbibliotheek

Gepubliceerd op: 11 april 2024 10:00

Op woensdag 10 april opende Facet haar vernieuwde Roeg! Hoek met goed gevulde Zadenbibliotheek. De opening werd feestelijk verricht door Geke Hoogstins, kunstenaar en theatermaker, en Rineke Marwits, Teammanager Samenleving bij Facet; beide met een passie voor de natuur en duurzaamheid. Het is het “groene hart” binnen Facet waar je de Emmense natuur kunt ontdekken en zelfs kan meenemen.

Tijdens de opening deelde Geke een inspirerend verhaal over de transformatie van een saai aardappelveld tot een bruisende natuurtuin, waaruit oorspronkelijke planten zoals heide en jeneverbessenstruiken vanzelf weer opbloeiden door het creëren van poelen. Dit onderstreept het belang van zaadjes en de verrassende kracht van de natuur. Rineke benadrukte de bijzondere rol van de Zadenbibliotheek, een project dat draait om samenwerking en het delen van zaden, zoals met het burgerinitiatief Groei-Grond in het Rensenpark.

In samenwerking met ROEG!, het televisieprogramma over de Drentse natuur, biedt Facet met de Roeg! Hoek een levendige plek voor natuurliefhebbers van alle leeftijden. Hier is dan nu ook een ware Zadenbibliotheek aan toegevoegd. Hier vind je een verzameling zaden die goed groeien in onze omgeving. Je kunt hier niet alleen kennis opdoen, maar ook actief bijdragen aan de biodiversiteit door het maken van je eigen 'zaadbommetje’, zaden te planten en te verzamelen. Of je nu een doorgewinterde tuinier bent of net begint, iedereen is welkom om zaden te komen halen of brengen.

Vanuit de Roeg! Hoek organiseert Facet regelmatig workshops en creatieve middagen voor jong en oud waar je van alles kunt leren over tuinieren, natuurbehoud en duurzaamheid.

Facet heet iedereen van harte welkom om de Roeg! Hoek te komen verkennen.

Ontdek de Zadenbibliotheek