De Kinderboekenweek start met boetevrij voor de jeugd!

Gepubliceerd op: 4 oktober 2023 09:00

Lezen en plezier in het lezen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Om dit extra te stimuleren krijgen jeugdleden tot en met 18 jaar vanaf 4 oktober geen boetes meer als zij hun boeken of andere materialen te laat terugbrengen bij Facet.

Met de start van de Kinderboekenweek starten alle bibliotheken in Drenthe met het boetevrij beleid voor de jeugd. Wel blijven de bekende uitleentermijnen intact. Het schrappen van de boetes voor de jeugd heeft verder geen consequenties voor de tarieven.

“Er zijn gezinnen die het financieel niet makkelijk hebben. Die kregen soms te maken met hoge boetes. Ondanks de gratis jeugdabonnementen vormen boetes dan een drempel om te lenen” zegt Nicole Stiekema van Facet. “Met het boetevrij jeugdabonnement nemen we die zorg weg.” Facet verwacht zo nog meer jeugd te bereiken en op deze manier het leesplezier te bevorderen.

Aanmoedigen van lezen

De Drentse bibliotheken willen kinderen en jongeren met deze maatregel aanmoedigen om nog vaker te komen naar de lokale bibliotheek. Zonder de financiële drempel van boetes wordt het nog leuker om er te ontspannen, te studeren en vooral lekker te lezen. Door kinderen aan te moedigen om regelmatig de bibliotheek te bezoeken, wordt leven lang leren gestimuleerd.

Kinderboekenweek ‘Bij mij thuis’

De Kinderboekenweek is van 4 tot en met 15 oktober. Dit jaar is het thema: ‘Bij mij thuis’. Thuis betekent voor iedereen iets anders. Bij de één wordt thuis iedere avond voorgelezen, bij een ander thuis wordt het Suikerfeest gevierd en weer bij een ander thuis wordt iedere vrijdag patat gegeten. Met het thema ‘Bij mij thuis’ wordt deze diversiteit gevierd. Ook bij Facet zijn er gedurende deze week verschillende activiteiten, voorstellingen en workshops in de scholen en vestigingen.