Museum Collectie Brands en Facet werken samen aan erfgoedverhalen

Gepubliceerd op: 6 juli 2023 08:31

Op 6 juli ondertekenden Nicole Stiekema, directeur van Facet, en Hank Peters, voorzitter Museum Collectie Brands een intentieverklaring. Hiermee gaan ze een samenwerking aan voor de uitwisseling van hun collecties ten behoeve van het project Verhaal van Emmen van Facet en de tentoonstelling Industrieel Erfgoed in Museum Collectie Brands.

Verhaal van Emmen verzamelt verhalen van inwoners van de gemeente om deze weer te geven in een wisselexpositie met bijpassende activiteiten. “Wij geloven dat iedereen een verhaal te vertellen heeft over wat hen aan Emmen bindt.

''Deze verhalen zijn de basis van de expositie bij onze collectie over en uit de regio”, vertelt Stiekema. “Die verhalen plaatsen we in de ontwikkelingen binnen de Emmense samenleving. Daarbij kan het gaan over bijvoorbeeld migratie, eetcultuur, werkgelegenheid of de ontwikkeling van een wijk.''

''Meer dan genoeg thema’s om mooie verhalen over op te halen en te vertalen in een expositie en programma.” Ze vervolgt: “De collectie van Museum Brands kan daarop een prachtige aanvulling zijn.” De eerste expositie van Facet opent in november van dit jaar en van Museum Collectie Brands begin 2024.''

Versterken

Ook Hank Peters ziet toegevoegde waarde in de samenwerking. “Ons museum houdt zich sinds 2018 bezig met industrieel erfgoed. Voor Emmen een belangrijke historische ontwikkeling. Veel inwoners hebben in de industrie gewerkt en werken er nog steeds.

Het is belangrijk deze historie vast te leggen en te bewaren. Het project Verhaal van Emmen van Facet en onze collectie en tentoonstelling over het industriële erfgoed van Emmen sluiten goed aan en kunnen elkaar versterken.”

Inwoners van Emmen kunnen hun verhalen insturen naar Facet. Houd voor de verdere ontwikkelingen van beide projecten de websites van Facet en Museum Collectie Brands in de gaten.