Muziektheaterroute rondom een Drentse molen

Gepubliceerd op: 27 juni 2023 12:00

Op zaterdag 15 juli (15.00 en 19.30 uur) en op zondag 16 juli (15.00 uur) brengen de Vooropleiding van Garage TDI, Kamerorkest Somer en #GoClassic de muziektheaterroute Schubert.Nu. Een muzikale en theatrale wandelroute rondom Molen De Boezemvriend in De Groeve.

Kaarten zijn vanaf nu verkrijgbaar via garagetdi.nl/schubert.

Dit jaar is het 200 jaar geleden dat de Oostenrijkse componist Franz Schubert zijn bekende liederencyclus Die schöne Müllerin schreef. In de liederencyclus begint een jonge man vol enthousiasme met zijn allereerste baan bij een watermolen. Terwijl hij werkt, wordt hij verliefd op de molenaarsdochter. In zijn fantasie heeft zij zijn liefde beantwoord, maar hij komt er gaandeweg achter dat dat een illusie is. Deze universele thematiek vormt de inspiratie en het uitgangspunt voor Schubert.Nu. “Samen met een professioneel team van theatermakers, componist, schrijver en musici van Kamerorkest Somer, creëren de jongeren van Garage TDI en #GoClassic een eigentijdse en persoonlijke versie van de liederencyclus van Franz Schubert. Een ontroerende en humorvolle voorstelling over volwassen worden, geschikt voor jong en oud.” aldus artistiek leider van Garage TDI Frederieke Vermeulen.

Muzikale theaterroute rondom een Drentse molen

Het vertrekpunt van de route is bij de parkeerplaats van de Waterscouting Nicolaasgroep (Noordma 2 in Midlaren). Vanaf daar loopt het publiek 1,5 kilometer richting molen De Boezemvriend in De Groeve. De route is niet goed toegankelijk voor rolstoelen, rollators of als je slecht ter been bent. Kaarten zijn verkrijgbaar via garagetid.nl/schubert en kosten 15 euro voor volwassenen en 10 euro voor jongeren tot 18 jaar.

Over Garage TDI

Garage TDI is het huis voor jeugd- en jongerentheater in Drenthe, waar alle expertise op het gebied van theater voor deze doelgroepen aanwezig is. Het is een plek waar geëxperimenteerd, gecreëerd, ontwikkeld en getoond wordt. Dit doet Garage TDI door het maken van jeugdtheatervoorstellingen voor scholen en podia, het ondersteunen van talent binnen de eigen theatervooropleiding, het organiseren van het jaarlijkse jeugdtheaterfestival Art of Wonder in Assen, kunsteducatie op het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs en de eigen jeugdtheaterschool.

Over #GoClassic

#GoClassic is een project voor jonge, gevorderde musici van 13 tot 25 jaar in Drenthe die houden van een uitdaging. Een creatieve ontwikkelplek waar jongeren kunnen experimenteren met andere muziekstijlen en kunstdisciplines. Ze volgen workshops, maken samen muziek en werken met elkaar eigen ideeën uit tot echte projecten. #Goclassic is een initiatief van de Drentse culturele instellingen Stichting Kunst & Cultuur, ICO Partner in Kunst en Cultuur, CultuurKlik en Facet.

Over Kamerorkest Somer

Kamerorkest Somer is een jong, dynamisch en avontuurlijk orkest van young professionals dat speelt in verschillende bezettingen. Het orkest staat onder de leiding van dirigent Rolf Verbeek. Het orkest kenmerkt zich door verbinding met het publiek te zoeken, te spelen op niet gangbare locaties en samenwerkingen aan te gaan met andere (kunst)disciplines en niet reguliere partijen. Met Somer is er in Drenthe een podium gecreëerd waar young professionals zich kunnen ontwikkelen.

Meer info en tickets