Wie wint de Cultuurprijs Emmen 2020?

Gepubliceerd op: 28 oktober 2020 10:26

De gemeente Emmen reikt op zaterdag 2 januari 2021 de Cultuurprijs Emmen uit. Inwoners van de gemeente Emmen kunnen personen voor deze prijs aandragen. Dit kan tot 7 november via de website van Bibliotheek Emmen.

Dit jaar gaat het om de oeuvreprijs, die bedoeld is voor één of meerdere personen die op het culturele of artistieke vlak hun sporen hebben verdiend én een sterke binding met de gemeente Emmen hebben. Behalve personen kunnen ook verenigingen of instanties worden genomineerd voor de prijs.

De prijs wordt eens per twee jaar uitgereikt. De winnaar ontvangt een cheque ter waarde van 1.000 euro en een kunstwerk. Eerdere winnaars waren onder anderen de beeldend kunstenaar Saskia Boelsums en schrijver Pieter Koolwijk.

De jury

Een jury bestaande uit schrijver Koolwijk, Bibian Welbergen van De Kunstbeweging, schrijver Peter Veen en onafhankelijk voorzitter Alya Assen maakt een selectie uit de aanmeldingen. Het publiek kan hier vervolgens vanaf 8 december op stemmen via de website van De Bibliotheek Emmen. De stemmen van de publieks- en vakjury bepalen uiteindelijk aan wie de Oeuvre Cultuurprijs Emmen 2020 wordt uitgereikt.

Nomineer hier jouw favoriet